MagAgenda Tag Line

De to-tre siste årene har NorLense eksportert 90 prosent av produktene sine, og selskapet har store forhåpninger om at den nye oljetrålen vil bli ettertraktet internasjonalt.

Støvsuger havet for oljesøl

av Janne G. Sørgulen

Med en ny og moderne oljetrål har NorLense løst flere utfordringer med å fjerne olje fra havet. Nå er prosessen så enkel at én mann kan operere hele systemet alene.

 

Selskapet NorLense ble etablert etter at et fraktefartøy i 1973 gikk på grunn i Finnsnesrenna i Troms. Gründeren Torstein Hansen hadde lang erfaring innenfor konstruksjon av fiskeredskaper og denne teknologien ble utviklet videre til oljevernutstyr. I dag er de verdensledende på produks- jon av oljevernutstyr og oppblåsbare telt. Forklaringen er blant annet den stadige fornyingen de har av produktene sine, noe den nye oljetrålen deres er et godt eksempel på.

– Her har vi utviklet en 3-i-1-løsning, ettersom trålen samler opp oljen, konsentrerer den og lagrer den i én operasjon. Mens man tidligere måtte bruke ekstrautstyr for å skille olje og vann fra hverandre, gjøres dette nå automatisk ved innsamling, forteller markedsdirektør Trond Helge Hansen.

Trond Helge Hansen, markedsdirektør på NorLense

Lager «rundballer» til sjøs

I tillegg til at oljetrålen kan brukes i større hastighet enn tidligere, er den også tilpasset til bruk av fiskeflåten. Det gjør at man ikke trenger spesialfartøy for å samle opp små eller store oljeflak. Selve oljelensen fylles automatisk av luft ved utsettelse.

– Ettersom det ikke er tillatt for fiskeflåten å ha olje om bord, samler vi oljen direkte i flytende bager. De ligner litt på rundballene på landsbygda, og gjør at oljen kan mellomlagres på havoverflaten, forankres og hentes inn senere, sier Hansen, og utdyper:

– Den nye oljetrålen vår ble lansert nå i mai, og den er så brukervennlig at kun én person kan styre systemet alene. Det er et viktig fremskritt for innsamling av olje.

Les mer om den nye oljetrålen her

Eksporterer 90 prosent

De siste to-tre årene har selskapet eksportert 90 prosent av produktene sine, og har dermed kunder i alle verdens- hjørner. I Amerika og Brasil er markedet spesielt stort

– Hele bransjen vår merker en betydelig økning i antall forespørsler. Søkelyset på oljevern internasjonalt er veldig høyt, og vi ser derfor lyst på fremtiden, sier Hansen fornøyd.

Følg NorLense på Facebook

Finalist i Årets bedrift

Da Innovasjon Norge i mai for første gang skulle dele ut pris for Årets bedrift, ble NorLense nominert som en av tre finalister, sammen med StormGeo og vinneren Moods of Norway.

– Det er både en hyggelig anerkjennelse og gledelig inspira- sjon at NorLense ble nominert til Årets bedrift, sier Hansen.

Selskapet fikk blant annet oppmerksomhet for de opp- blåsbare høytrykksteltene de leverer til Forsvaret, som er basert på teknologi fra oljelenser. Løsningen gjør at to personer kan sette opp et 60 kvadratmeters stort telt på under 15 minutter. Disse kobles sammen til større enheter etter ønske.

Les mer på www.norlense.no